Sa(å)w(ga) i bitar ... sex fina bitar

Såg Saw igår, film nr 6 i ordningen. Inte den starkast lysande stjärnan av de sex filmerna men som alltid sevärd. Im a fan! Sedan första filmen har jag varit "hooked"! Det finns en djupare mening bakom allt våld i filmerna. Jigsaws tanke. Att människorna inte uppskattar det liv dem lever. Att dem försummat sin chans eller varit utstuderat elak mot andra.

Funderar också på när filmen hade premiär var det tunnt på biograferna. Så hade det inte sett ut när Sandrews fanns. Sett fantastiska filmer som S7ven, Any given Sunday, Spring Lola Spring, m.fl. där. Känns inte bra när en jätte aktör köper sig till monopol och begränsar kvaliten, med att blanda ut kvalite och smalare film med skit i "pipen".

Jag får oftast höra att jag är "krans-kåt" av min sambo. Låt mig precisera mig själv. Filmer som fått utmärkelser som guld palmen i Cannes, Sundance, Toronto osv. Hon har en poäng! Men glöm inte att det ofta inte är de stora hollywood filmerna som får dessa utmärkelser. Kvalite handlar inte om ursprung. Snarare om förmågan at berätta en historia. Sett mycket skumma filmer som fått diverse utmärkelser, palmer, björnar, lejon. Som stängts av före filmens slut. Skumma, våldsamma, dåliga, alla upphöjd till skyarna. Blandad kompott.

Så final punch! Döm inte ut omslaget. Jag är skit dålig på sådant. Jag köper vin på omslaget, eller en bra text. Film försöker jag vara kräsen med. Men måste våga också. Jag låter hjärtat leda mig.

Peter Lemarc - Sången dem spelar när filmen är slut (ett av ässen i leken)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0